Categorieën
Bolsward Commentaar Politiek Sneek Súdwest Verkeer Vervoer Workum

PVDA-WETHOUDER RIETMAN LIET OPZETTELIJK ONJUISTE DATA INVOEREN OM DE AUTOLUWE PROEF BIJ TE STUREN

Hylke Jellema, raadslid Forum voor Democratie in Súdwest-Fryslân, haalde boven water dat PvdA-wethouder Michel Rietman een maand lang onjuiste gegevens liet invoeren in navigatiesystemen en apps om ontwikkelingen van de autoluwe pilot tussentijds bij te sturen. In de raadsvergadering van donderdag 8 februari kwam dit aan de orde in het Bestjoershûs aan de Marktstraat in Sneek. Maria Delgrosso schrijft hierover in de Leeuwarder Courant van vrijdag 9 februari.

Het gaat om voorgestelde verkeersstremmingen over de Harinxmabrug, Woudvaartbrug en Koningsbrug. Doordat op aansluitende straten ‘extreem ongemak’ werd ervaren, werd in samenspraak met de politie tot de invoering van deze fictieve data besloten. ‘Zodat weggebruikers een alternatief zouden zoeken‘, aldus Rietman in de LC.

Door het onjuist invoeren van gegevens wordt het protest tegen de autoluwe pilot alleen maar sterker. Op bovenstaande foto deelt GBTL-raadslid Carla van der Hoek koekjes uit op de geslaagde demonstratie van zaterdag 27 januari. En het protest van Tjeerd Ligthart is helder. © Jeroen van der Kallen

Jellema vraagt zich af of Súdwest-Fryslân nog wel betrouwbaar is, omdat op aandringen van wethouder Rietman opendata-systemen ‘zijn verstoord‘. Laatstgenoemde verdedigt zich door te zeggen dat er sprake is van ‘een uitzonderlijke situatie‘. En: ‘Normaal zouden we dit niet doen en we gaan het ook niet vaker doen.’

Raadslid Jellema verwijt de gemeente verder dat er geen ‘enkele extra beschrijving is gegeven bij de fictieve afsluitingen. Dat het helemaal niet om wegwerkzaamheden ging maar een maatregel was in het kader van de autoluwe binnenstad. Navigatie-apps nemen aan dat je niet over een afgesloten brug kunt rijden.’

Plattegrond autoluwe pilot.

Rietman erkent dat ‘het onderdeel navigatie meer voeten in de aarde heeft gehad dan de gemeente dacht bij de invoering van de autoluwe proef’. Er werd bij Súdwest anderhalf jaar terug bij de voorbereidingen verondersteld dat de navigatie ‘op tijd in orde zou zijn’. Daartegenover stelt Jellema ‘dat het een illusie is om als gemeente te denken dat je de navigatiesystemen kunt sturen door alternatieve routes door te geven’.

In Sneek zijn automobilisten misleid door niet bestaande afsluitingen, waardoor reeds verzamelde gegevensbestanden onbruikbaar zijn, aldus Jellema. Rietman belooft op woensdag 14 februari met ‘diverse aanpassingen te komen’ als cijfers van de autoluwe pilot worden gepresenteerd.

Wiebe Dooper

Geraadpleegde bron:
Leeuwarder Courant, vrijdag 9 februari 2024.

Eerder verscheen:

https://www.brekt.nl/zaterdag-32-mei-2024-autoluw-sneek/