Categorieën
Commentaar Dieren Economie Natuur en milieu

JUMBO STOPT STUNTEN MET KILOKNALLERS: KOST DIT KLANDIZIE?

Supermarktketen Jumbo wil eind mei stoppen met het stunten van prijzen van kiloknallers. ‘De stap geldt voor al het verse rund-, varkens- en kippenvlees in Nederland, in alle vestigingen en online, aldus Ron Vostermans op OmroepBrabant.nl (27 maart 2024).

Dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier voert al sedert 2010 campagne tegen het stunten met lage vleesprijzen en richtte zich ook op Jumbo. “Dat drukte inderdaad op de verantwoordelijkheid die we toch al voelden”, zegt een woordvoerster van Jumbo.

“Vleesaanbiedingen drijven de verkoop van vlees enorm op. En de dieren betalen de prijs met slechte omstandigheden”, aldus Wakker Dier in het Dagblad van het Noorden (15 maart 2024).

Logo marktonderzoeksbureau Strabo.

Hans van Tellingen, retailkenner en directeur van marktonderzoeksbureau Strabo, spreekt van een pyrrhusoverwinning voor Wakker Dier. Hij is zelfs van mening dat Jumbo na verloop van tijd het besluit terugneemt. Nederlanders blijven namelijk letten op afgeprijsd vlees. “Dat verander je niet. De consument is gevoelig voor de prijs.”

Jumbo heeft zich bij een breed publiek niet populair gemaakt door te stoppen met het afprijzen van goedkoop vlees. Als de zomerse temperaturen stijgen en de barbecue tevoorschijn komt, verliest Jumbo klanten. Wakker Dier blijft wakker, maar de klant ook.

Wiebe Dooper

Geraadpleegde bronnen:
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4435522/jumbo-doet-geen-vlees-meer-in-de-aanbieding-groter-aanbod-vleesvervangers (27 maart 2024) https://strabo.nl/assets/uploads/documents/dhvn24.pdf (15 maart 2024)