Categorieën
Ingezonden Sneek Súdwest Verkeer Vervoer

BETROKKEN SNEKER AAN COLLEGE EN RAAD SWF: EEN GELDVERKWISTENDE VERKEERSPROEF ZONDER STADSVISIE

Aan: de leden van het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Súdwest-Fryslân en de raadsleden van de gemeente Súdwest-Fryslân.

Sneek, 28 april 2024

onderwerp: proef autoluw Sneek

Geachte geadresseerde,

Met belangstelling las ik afgelopen week in de Leeuwarder Courant het artikel van Ton van der Laan met als koptekst “Als een Kamerlid denkt als een eilander”. Voor mij een treffend en herkenbaar verhaal. Ik ben van mening dat wij in Sneek, stad in de grootste gemeente van Nederland, met een vergelijkbare situatie te maken hebben. Hier gaat het echter niet over één verkooppunt van tabakswaren maar over het voortbestaan van onze levendige stad en bestaansrecht van veel middenstanders. Bestuurders en raadsleden die, buiten hun gemeentelijke werkzaamheden, weinig of geen binding hebben met de stad en op afstand wonen, vinden dat zij de binnenstad van Sneek autoluw en daarmee doods moeten maken.

Ongastvrij worden bezoekers geconfronteerd met onduidelijke afsluitingen van wegen en bij overtreding zonodig getrackteerd op een boete. Niet gebaseerd op een breed gedragen “binnen”stadsvisie is, naar mijn opvatting, een slecht doordacht, onveilig en geldverkwistende proef autoluw ingevoerd. Je zou denken dat de gemeente toch genoeg tijd heeft gehad om hierover na te denken, want in het jaar 1979 lanceerde toenmalig wethouder Dick Berg het verkeerscirculatieplan binnenstad Sneek, waarin al autovrije wegen en meer ruimte voor fietsers en voetgangers in de binnenstad waren opgenomen.

Nu, 45 jaar later, een proef autoluw waarvan, na enkele maanden aanmodderen, niet alleen ondernemers en weggebruikers maar ook bewoners van omliggende wijken het slachtoffer worden. Helaas raken onze bestuurders en meeste raadsleden hiervan niet onder de indruk. Een aanpassing hier en daar en op het gemeentehuis lijkt de rust terug gekeerd te zijn. Het doet mij denken aan de uitdrukking “panem et circenses” uit de tijd van de Romeinse dichter Juvenalis. Een uitdrukking die slaat om de gunst van het volk te winnen door oppervlakkige behoeften van het volk te lenigen. Dat de kern van de problematiek met de lapmiddelen niet wordt opgelost en slechts verschuift, doet voor de verantwoordelijk wethouder en ambtenaren niet ter zake. Waarschijnlijk ervaren zij het indrukken van de stopknop tijdens de proef als een groter verlies. Niet voor de stad, haar inwoners en bezoekers maar voor hun eigen politieke carrière en ego.

Ik vind het spijtig dat er door het college en raadsleden niet naar kritische en duidelijke signalen vanuit de Sneeker gemeenschap wordt geluisterd ( opm. inmiddels ruim 2400 ondertekenaars van de petitie “Stop autoluw” ),  dat de proef niet wordt gestopt  en dat de wethouder de uitgestoken hand van veel betrokkenen om een nieuwe start te maken niet vastpakt.  

                                                                                                                      Het is triest dat er nu tussen de verschillende belangengroepen in onze stad tweespalt ontstaat en relaties onder druk komen te staan. Daarnaast is het sneu dat door deze proef het vertrouwen in de lokale politiek nog verder afneemt. 

Wat ik voor mijzelf betreurenswaardig vind is dat ik dit schrijven niet ben begonnen met de koptekst van een echte Sneeker: ’T noait wat weest en ut sal noait wat wurre, ast niet in Sneek g’boren bist, kêst ut wel skudde. Dit gezegde kennende hadden wethouder M. Rietman en zijn ambtenaren wellicht eerst beter nagedacht alvorens zij met de proef autoluw in Sneek waren begonnen.

Daarom mijn oproep aan het college en raadsleden om deze autoluwe proef per direct te stoppen. Benut het DNA goud waarover u in uw collegeprogramma spreekt. Ontwikkel eerst een breed gedragen visie voor de binnenstad, alvorens  een  (deel-)  aspect vanuit een daarop volgend uitvoeringsprogramma wordt uitgevoerd. De binnenstad van Sneek vraagt om consistente en bredere aandacht dan alleen een stukje mobiliteit – veiligheid of leefbaarheid.

Met vriendelijke groet,

Bob ( H.P.J. )Kenter,
betrokken inwoner van een hopelijk dynamisch Sneek