Vier deelnemers aan de protestactie, die op zaterdagmiddag 8 november aan de Singel plaatsvond, zijn vragen gesteld over het autoluw beleid van Súdwest. De verkregen inzichten passeren hieronder de revue.
Jannet Schurer van de SP vond de protestactie geslaagd, want in ruim één uur werden ongeveer bestuurders van dertig auto’s en vier motoren gewezen op het doorrijverbod aan de Singel, waardoor een boete van 129 euro werd voorkomen. Het maakt, volgens haar, wel duidelijk dat veel verkeersdeelnemers de borden niet goed lezen.
Het was overigens te verwachten dat veel blauw aanwezig was, aldus de SP-er. Je weet nooit wat er kan gebeuren. Het is netjes verlopen en dat ze er waren om te kijken of er geen problemen ontstaan, lijkt me geen probleem. Haar partij ziet liever dat de Singel ingericht wordt als fietsstraat. Dan mogen auto’s er nog doorheen, maar moeten zich aanpassen aan de fietser. Op deze wijze worden ze ontmoedigd over de Singel te rijden.

John van de Velden uit Heeg is bekend met de politieke gang van zaken in Súdwest, want hij was in de jaren 2013 t/m 2021 onder meer voorzitter van GBTL (GemeenteBelangen-TotaalLokaal) en commissielid voor deze partij van Boarger en Mienskip. Hij vindt dat het afsluiten van bepaalde hoofdstraten de problematiek verschuift, omdat mensen door andere straten en wijken rijden, waar dat eigenlijk niet nodig is. Ook is er volgens Van de Velden geen echt alternatief voor de Singel. Hij stelt voor de auto de eerste twee uur gratis op een parkeerplaats neer te zetten. Op die manier kun je overal rustig te voet naar toe, aldus Van de Velden.
Silvia Fulop, die ruim tweeënhalf jaar in Sneek woont, wees ook verkeersdeelnemers op het doorrijverbod. Overigens vond ze wel dat aanwezigen meer bij de actie betrokken hadden kunnen worden. Het autoluw beleid belemmert de doorstroom van het verkeer in de stad en de openstaande bruggen in het vaarseizoen maken dat nog lastiger, aldus Fulop. Ook is ze van mening dat het voor bezoekers het lastig zoeken is naar een logische doorgang in Sneek. En als ze een boete krijgen, bezoeken ze de stad geen tweede keer.

De Prins Hendrikkade werd na een half jaar uit de proef gegooid, maar de Singel is niet minder belangrijk voor doorgaand verkeer. Gezien het grote aantal bekeuringen worden zaken via borden niet duidelijk aangegeven. Dus ik wil graag dat de desbetreffende wethouder eens wat harder gaat nadenken over een goed logistiek verhaal in Sneek, beweert Fulop.

Een bewoner van het Sperkhem geeft aan dat de Willem Lodewijkstraat met omliggende straten, binnen de huidige opzet van het verkeersplan, kampen met veel overlast van sluipverkeer. En zij brengt naar voren dat halverwege de Singel sprake is van een gevaarlijke verkeerssituatie is vanwege kerende auto’s.
Daarnaast acht zij de term autoluw misplaatst, aangezien in een heleboel straten van het centrum autoverkeer is. Kijk bijvoorbeeld ’s middags eens op de Jousterkade of Prins Hendrikkade waar lange files staan en fietsers over het trottoir rijden. Tenslotte had ze wat meer mensen verwacht bij de protestactie en stelt voor dat de volgende betoging aan de Willem Lodewijkstraat plaatsvindt.
Wiebe Dooper