Categorieën
Commentaar Criminaliteit Cultuur Kunst

Een gerechtshof dat kunstvandalen faciliteert is een gevaar voor de democratie

(tekst: Bart Collard op wyniasweek.nl)

Het gerechtshof in Den Haag heeft geen straf of maatregel opgelegd aan de klimaatactivisten die anderhalf jaar geleden Johannes Vermeers meesterwerk ’Meisje met de parel’ bekladden. De politierechter oordeelde eerder heel anders, en legde juist twee maanden gevangenisstraf op, waarvan één voorwaardelijk, met een proeftijd van twee jaar. Het hof vindt echter dat de sanctie niet zó ‘ingrijpend’ mag zijn ‘dat het een ontmoedigende werking heeft op mensen die van hun recht op vrijheid van meningsuiting en vrijheid van vreedzame vergadering gebruik willen maken in het kader van een protestactie’. Dat is een gevaarlijke redenering.

Op 27 oktober 2022 bekladden drie activisten het schilderij ‘Meisje met de Parel’ in het Mauritshuis in Den Haag. Een van hen sprong over een hekje en plakte zijn hoofd tegen de glasplaat van het schilderij. Een ander goot een rode substantie uit een soepblik over hem heen. Daarbij werd gezegd: ‘How do you feel when you see something beautiful and priceless being apparently destroyed before your eyes…Do you feel outraged? Good!’ Het ogenschijnlijk vernielen van een zeventiende-eeuws schilderij werd dus vergeleken met de vermeende soortgelijke toestand van de aarde. Een derde activist filmde het voorval om de beelden online te verspreiden.

Leest u verder via: Een gerechtshof dat kunstvandalen faciliteert is een gevaar voor de democratie – Wynia’s Week (wyniasweek.nl)