Op zaterdag 8 november wordt tussen 12.00 uur en 13.00 uur aan de Singel in Sneek gedemonstreerd tegen de autoluwe proef van het college PvdA, CDA en FNP in de gemeente Súdwest-Fryslân. De betoging die instemming heeft van de gemeente, begint voor de afsluiting ter hoogte van de rooms-katholieke kerk in de Waterpoortstad. Het is de bedoeling dat er een wandeling over de Singel wordt gemaakt, aldus organisator Thijs Peetsma. Eerder vond op zaterdag 27 januari 2024 een demonstratie plaats in de Sneker binnenstad tegen de autoluwe proef, die rustig verliep.

De gehele autoluwe proef is een miskleun van met name uitvoerend PvdA-wethouder Michel Rietman. Hij werkte met een projectleider en een groep ambtenaren anderhalf jaar aan de voorbereiding van het verkeersexperiment. Toen de proef op dinsdag 2 januari 2024 van start ging, was het direct duidelijk dat de Prins Hendrikkade uit de proef gehaald diende te worden. Pas een half jaar later werd dit gedaan. Ook vergiste Rietman zich schromelijk in de tijdsduur van de aanwezigheid van extern ingehuurde verkeersregelaars. Hij sprak in de begintijd over een periode van twee weken; dat werden ongeveer tien maanden. Deze gang van zaken verhoogde – ook – het kostenplaatje voor de belastingbetaler.

Van het twintigtal raadsleden dat deel uitmaakt van de drie collegepartijen PvdA, CDA en FNP wonen er slechts zes in Sneek. Een magere afspiegeling, zeker gezien de relevantie van het verkeersvraagstuk. Ook is het opvallend dat de woordvoerders van de partijen inzake de autoluwe problematiek, respectievelijk Marijke Roskam, Haye Ketelaar en Tsjerk Bouwhuis, niet in de Waterpoortstad woonachtig zijn.

De drie woordvoerders, inclusief fractiegenoten en het college van burgemeester en wethouders zijn niet goed op de hoogte van de historische infrastructurele ontwikkeling van de stad, is er onvoldoende oog voor de kwetsbare economische situatie van de middenstand en wordt de imagoschade aan de koopstad Sneek onderschat.

Daarnaast is het autoluwe experiment een geldverslindende operatie van enkele miljoenen, terwijl er een veel goedkoper, gebruiksvriendelijker en praktisch beter uitvoerbaar verkeersplan voorhanden lag en nog steeds ligt. Dit plan bestaat uit het plaatsen van palen aan de Singel ter hoogte van de rooms-katholieke kerk, die digitaal zijn te bedienen door buschauffeurs, brandweer, politie en anderen.

De palen worden binnen dit scenario in werking gesteld op de middagen van woensdag tot en met zaterdag tussen 12.00 uur tot 17.00 uur en kost hooguit enkele tonnen. Ook worden op deze wijze geen boetes gegeven, omdat geen sprake meer is van een ondoorzichtig doorrijverbod.
De wethouders en raadsleden van PvdA, CDA en FNP beschikken jammer genoeg over nogal wat onwil een dergelijk eenvoudig scenario te willen uitvoeren. Trouwens, een soortgelijke opzet heeft jarenlang goed gewerkt voor Stadschouwburg De Harmonie aan het Ruiterskwartier in Leeuwarden.
Hoe ingewikkeld kan iets eenvoudigs zijn?
Wiebe Dooper