Categorieën
Politiek Sneek Súdwest Verkeer Vervoer

INWONER VAN DE NOORDERHOEK IN SNEEK: SÚDWEST LUISTERT ONVOLDOENDE NAAR KLACHTEN OVER VERKEERSDRUKTE

Enkele weken geleden klinkt een bezorgde stem over de telefoon van een inwoner van de Noorderhoek in Sneek. Ze maakt zich zorgen over gevaarlijke verkeersdrukte, waarover we vervolgens een gesprek voeren. ‘Al vele malen hebben bewoners van de Worp Tjaardastraat aan de gemeente Súdwest-Fryslân zorgen en grieven laten blijken, maar er wordt onvoldoende geluisterd.’

Kruising Worp Tjaardastraat en Jancko Douwamastraat. © Jeroen van der Kallen

Het interview heeft de inwoner van de Waterpoortstad terdege voorbereid. Op tal van briefjes staan mededelingen, die ze een voor een opsomt. De nadruk ligt op de verkeersoverlast aan de Worp Tjaardastraat. Dit traject werd eind jaren zestig aangelegd en dient als een soort rondweg voor het woonverkeer voor de destijds uitdijende Noorderhoek en eveneens als verkeersverbinding tussen Bolswarderweg en Leeuwarderweg.

Allereerst vertelt ze dat Súdwest in 2019 de constructie van de Worp Tjaardastraat wijzigt om het verkeer te ontmoedigen hierlangs te rijden. De groenstroken worden breder gemaakt. Het groen wordt door de stoep en de parkeervakken gescheiden van de rijbaan. Ook volgt de aanleg van oversteekplaatsen en drempels.

Nu wil de gemeente dit drukke traject nog smaller maken: van 9 meter naar 7 meter, aldus de geïnterviewde. Afgelopen mei zou de gemeente beginnen met de bedoelde herinrichting van de Worp Tjaardastraat, maar dat is niet gebeurd. Ze wijst krachtig op de kwetsbare verkeersdeelname van fietsers. In de huidige verkeerssituatie worden fietsers al afgeknepen en met een nieuwe versmalling wordt het nog gevaarlijker voor ze, klinkt het. Súdwest doet er goed aan de Worp Tjaardastraat zoals de Bolswarderweg in te richten, waar voor fietsers op iedere weghelft een veilig fietspad is en de rijbanen smaller.

Constant passerend vrachtverkeer is onprettig voor de bewoners. © Jeroen van der Kallen

Haar verhaal gaat verder over de nadelen van de verkeersdrempels, waar met name de oneven zijde van de Worp Tjaardastraat last van heeft. De ergernis is vooral groot door de zwaarte van het verkeer, zoals vrachtauto’s van Poiesz Supermarkten, tankauto’s en wagens van Dinkla-opleidingen. Rond zes uur in de ochtend voel je de trillingen al en in spitsuren is het nog erger.

Ook kan ze zich niet in de gang van zaken vinden rondom verkeerstellingen van vorig jaar in de Noorderhoek, beweert ze stellig. Van te voren gaf Súdwest cijfers door en na de tellingen waren die ongeveer gelijk. Zoiets kan gewoon niet. Het is gewoon drukker geworden langs de Worp Tjaardastraat. Ook het ontbreken van verkeerscontroles, vindt de geïnterviewde een niet minder belangrijk kritiekpunt, omdat rijverkeer de gestelde 30km per uur veelvuldig overtreedt.

Kruising Worp Tjaardastraat en Winsemiusstraat. © Jeroen van der Kallen

Mijn gesprekspartner kijkt me even aan en zegt: Er staat nog meer op mijn aantekeningbriefje, hoor. Ze vertelt dat de voorrangssituatie op de kruising van de Worp Tjaardastraat en Winsemiusstraat verwarring veroorzaakt. En toen vorig jaar enkele weken drie treinen per uur niet reden, denderden zes keer per uur bussen door de Noorderhoek.

Al met al vindt deze in Sneek geboren en getogen vrouw dat Súdwest beter moet luisteren naar burgers. Verreweg de meerderheid van de bewoners vindt dat de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers in het geding is. En de trillingen in de woningen aan de oneven zijde van de Worp Tjaardastraat verstoren al zes jaar het woongenot van de bewoners.

Wiebe Dooper