De verkeerschaos in het Sperkhem te Sneek, veroorzaakt door de autoluwe proef van het college in Súdwest-Fryslân, blijft zich dagelijks voordoen aan de Willem Lodewijkstraat. Ook aan de Prinsengracht, Woudvaartkade en andere straten ondervinden burgers de nadelen van het verkeersexperiment.
Bovenstaande foto van Riekje Vlasman toont de verkeersdrukte aan de Woudvaartkade op zaterdagochtend 10 mei rond de klok van 11.45 uur. De in het Sperkhem woonachtige fotograaf stelt voor om de Singel – al dan niet tijdelijk – weer open te gooien.

De geconstateerde verkeersdrukte wordt dit weekeinde ook veroorzaakt door het afsluiten van de N7, omdat Rijkswaterstaat dit weekeinde de houten brug Krúsrak vanwege onderhoud naar een andere locatie verplaatst.
(bron: https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/archief/2025/05/omwisselweekend-brug-krusrak-en-de-tijdelijke-brug)
Een maand geleden, op donderdag 10 april, publiceerde verslaggever Johan Vogelzang een artikel in het Sneeker Nieuwsblad over de negatieve gevolgen van de autoluwe proef in met name de Willem Lodewijkstraat. Het echtpaar Sipco en Anita Ales, voormalig SP-raadslid Fried Didden en het college, middels een woordvoerder, deden hun verhaal.

Het college van Súdwest-Fryslân staat ver af van de dagelijkse werkelijkheid van burgers, kleine en middelgrote ondernemers. Door middel van betaalde artikelen en beeldinterviews op GrootSneek proberen burgemeester Jannewietske de Vries en wethouders Marianne Poelman, Michel Rietman, Henk de Boer, Bauke Dam en Petra van den Akker de indruk te wekken alsof dat niet zo is. Burgers en ondernemers, die het optreden van dit zwakke college volgen, weten wel beter.
Wiebe Dooper