Categorieën
Boeken Cultuur Media

PASSAGES UIT ‘HET WONDER VAN 2018’

Schrijver en historicus Geart de Vries presenteerde woensdag 6 september ‘Het wonder van 2018’, een publicatie over vooral het ontstaan en de erfenis van Leeuwarden CH2018. Andries Veldman van Liwwadders.nl selecteerde citaten uit het boek, waarvan hier onder vier worden weergegeven, te weten die van: Lieven Bertels, Geert Mak (twee keer) en Ferd Crone.

Lieven Bertels (korte tijd directeur)

Culturele Hoofdstad is een project dat grote emoties losmaakt. Het is achteraf te grof om te zeggen dat de problemen die zich voordeden typisch Fries waren. Wat me wel wat verbaasd heeft, is hoe in Friesland met gastvrijheid wordt omgesprongen. Ik heb in mijn mooie appartement in de Bagijnestraat, dat ik van de gemeente als pied-à-terre had, veel gasten uitgenodigd en voor heel veel mensen gekookt (echt zelf gekookt, niet een cateringbedrijf ingehuurd). Wel voor zo’n zeventig mensen in totaal: bestuurders, politici, projectleiders, collega’s. Op één hand kan ik de mensen tellen die mij terug hebben gevraagd om te komen eten. Dat vond ik zo ongastvrij en ook wel zuur en dat is me ook altijd bijgebleven. De mensen die mij terugvroegen, waren ook nog eens de niet-Friezen. Er is geen cultuur bij Friezen (Nederlanders) om je thuis, bij jezelf uit te nodigen. Koud-noordelijk en kil voelde dat: de deuren dicht en op slot en de gordijnen open

Geert Mak (werd door burgemeester Ferd Crone gevraagd om mee te doen, hij weigerde. Hij wilde geen superambassadeur worden)

— KH2018 opereerde al vanaf het begin als een sekte. Direct al werd het project beheerst door een typische managerstruc: het scheppen van een in- en een outgroup, een groep uitverkorenen en een groep buitenstaanders. Daarmee verwerft een leider macht en aanzien onder de in-group en tegelijk wordt zo mogelijke kritiek vanuit de buitenwereld, via de out-group, versmoord. —

Geert Mak

— Bij KH2018 werd door deze leiding vanaf het begin benadrukt dat het nu vooral moest gaan om jongeren die wat wilden ondernemen. Daar is van alles voor te zeggen, dat moet je ook doen, maar dat hoeft helemaal niet te betekenen dat je oudere kunstenaars, die al lang en breed hun sporen hebben verdiend, dan maar compleet buitensluit. Dat was niet eerlijk: die oudere 91 kunstenaars spelen, hoe je het ook wendt of keert, ook een belangrijke rol in de Friese cultuur. Het was niet consequent: de in-group was in de praktijk vaak helemaal niet zo jong, er zaten ook allerlei veertigers tussen, en in de out-group bevond zich vrij veel jeugd. —

Ferd Crone (burgemeester; sprak vaak over ‘de jongeren’; ouderen werden niet genoemd)

Volgens Ferd Crone was het juist bewust beleid de bestaande instellingen in eerste instantie op een afstand te houden. Dat was mee ingestoken door de Europese culturele adviseurs: — Wie ik op achterstand heb gezet, en dat was heel bewust, dat waren de klassieke cultuurpausen van Leeuwarden, mensen van de culturele elite. Mensen van gevestigde instellingen als De Harmonie. (…) De Coöperatiegroep kwam als geroepen, daarmee zou het moeten worden opgezet, eerder dan met de klassieke bestaande instellingen. Met deze groep versterkten we naar mijn idee ook het idee van de underdog, wat toch al een sterk punt was ten opzichte van de vier andere kandidaten. —

Ook kunt u raadplegen:
Het Wonder van 2018: Tien jaar ruzie en we kijken er met tevredenheid op terug » Liwwadders