Categorieën
Dieren Fryslân Ingezonden Natuur en milieu

OPEN BRIEF AAN DE STATENLEDEN

(tekst: Milieudefensie afd. Leeuwarden)

Vorig voorjaar publiceerden wij ons rapport ‘Hebban Olla Vogala Nestas’, een onderzoek naar de weidevogelcompensatie voor De Haak en De Zuidlanden. De uitkomst was slecht.

De opgave om vervangende broedgebieden te maken, vóór de aanleg van de weg en de bouw van de woningen, was maar voor een derde(!) nagekomen.

Gedeputeerde Hoogland weersprak dit -in de provinciale vergadering van 6 april- maar kon geen bevredigende onderbouwing geven, temeer omdat de Landelijke Rekenkamer recent tot dezelfde conclusies was gekomen als die wij specifiek voor Leeuwarden hadden getrokken: de weidevogelcompensatie is volstrekt onder de maat gebleven.

Dat ook vele Statenleden geïrriteerd met vragen bleven zitten was niet verwonderlijk, jaren daarvoor had men nog als doelstelling genomen om in 2020 van de grutto 25.000 broedparen te hebben, nu bleken er in Fryslân nog maar een kleine 7000 te zijn.

Na verhitte discussies, met vele insprekers, beloofde de gedeputeerde om in het najaar met de juiste cijfers te komen en dan in te gaan op het Olla Vogala-onderzoek.

Deze zo gewenste ‘evaluatie weidevogelcompensatie’ is niet in het beloofde najaar gekomen, de nodige navraag deed hem vlak voor de Kerst opduiken. Plots bleek hij echter twee weken later, zonder toelichting, van de provinciale agenda verdwenen. Het is aan een paar alerte fracties te danken dat de evaluatie alsnog boven water is gekomen en nu voor 15 februari staat geagendeerd, insprekers niet welkom.

Deze rare gang van zaken bevreemdt nog meer als men vervolgens de evaluatie leest. Geen enkel cijfer over hoe de vogels er voor staan, het lijkt wel alsof de kwestie waar het om draaide er niet is. Geconstateerd wordt dat men al die jaren niet heeft kunnen monitoren “omdat er geen systeem voor was”.

In de eerste plaats is dit onzin -de Friese vogelwachten kunnen zo de tellingen leveren- in de tweede plaats wordt hiermee de statenleden informatie onthouden voor onderbouwde besluitvorming. Want ons rapport, zoals de gedeputeerde beloofde, zou worden weerlegd. En daar is dus geen sprake van, onze vaststelling dat de broedgebieden slechts voor een derde zijn gecompenseerd blijft helaas recht overeind.

Het goede aan de evaluatie die de statenleden nu voorgeschoteld krijgen is dan wel de  vaststelling dat bestaande broedgebieden in stand moeten worden gehouden. Graag vernemen wij hoe u als statenleden daar woensdag mee omgaat. Het CDA, bij monde van mw. Prins, houdt tot nu toe vol dat alles is gecompenseerd, de PvdA, bij monde van mw. Janssen in de LC, kiest al de escape van “kiezen voor grote aaneengesloten gebieden”. Kleine goede broedgebieden, denk aan de Hounspolder, kunnen dan opzij worden gezet.

Het politieke spel om de gemeentelijke collega’s tegemoet te komen is dan wel heel ragfijn. Maar we trachten het te volgen, in belang van de pykjes, wie zijn er eerder dit voorjaar, de bulldozers of zij?

Milieudefensie afd. Leeuwarden