Persbericht op Liwwadders.nl
De reputatie van Fryslân werd in 2025 onder de provinciebewoners vooral gevormd door de drie beeldbepalende organisaties Elfstedentocht, AquaZoo en Sneekweek. Deze merken bepalen in hoge mate hoe Friezen naar hun eigen provincie kijken. Opvallend is dat de schaatsevenementen in Thialf, de Kast en SC Cambuur uit de top 10 van meest geliefde, Friese vrijetijdsorganisaties zijn verdwenen. De resultaten komen uit het jaarlijkse Vrije Tijd Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy, waarvoor sinds 2006 in totaal 195.000 Nederlanders zijn ondervraagd.

Vorig jaar stonden de schaatsevenementen, de Kast en SC Cambuur nog op plek zes, negen en tien. In 2025 zakten de Kast en SC Cambuur naar plaats twaalf en elf, terwijl de schaatsevenementen in Thialf zelfs volledig uit de top 50 verdween. Volgens merkadviseur Hendrik Beerda is dat geen verrassing: ‘Evenementen die maar in een korte periode van het jaar plaatsvinden, moeten het hele jaar door in beeld blijven. Zonder voortdurende reuring verdwijnt een merk razendsnel uit het hoofd van het publiek.’
De bijzondere waarde van de top drie van Friese vrijetijdsorganisaties wordt pas echt duidelijk bij een vergelijking met Noord-Holland, waar de bevolking het meest tevreden is over het vrijetijdsaanbod. De Elfstedentocht is onder Friezen nóg geliefder dan het hele Amsterdamse evenementenaanbod onder de inwoners van Noord-Holland. En de Friese verbondenheid met AquaZoo ligt op een vergelijkbaar niveau als die met Artis in Noord-Holland.

Voor de totale Nederlandse bevolking is de Elfstedentocht ook dé Friese icoon, gevolgd door Thialf en Oerol. Het locatiekunstenfestival moet onder de Friese bevolking genoegen nemen met de veertiende plaats.
Vrijetijdsorganisaties met sterkste* reputatie onder Friese bevolking in 2025 (+ positie in 2024)
(1) Elfstedentocht
(2) AquaZoo Leeuwarden
(4) Sneekweek
(3) Thialf
(5) Fietselfstedentocht
(12) Fries Museum
(8). sc Heerenveen
(11) SKS skûtsjesilen
(7). Abe Lenstra Stadion
(13).Stadsschouwburg De Harmonie
*Merkkracht wordt berekend aan de hand van een ongewogen gemiddelde van geholpen bekendheid, waardering en binding.
Onderzoek onder 195.000 respondenten sinds 2006
Het Vrije Tijd Merkenonderzoek wordt sinds 2006 uitgevoerd. 195.000 respondenten zijn inmiddels ondervraagd over de reputatie en groeipotentie van alle Nederlandse organisaties in de cultuur-, dagattractie-, evenementen- en sportsector. Het onderzoek heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende en wordt uitgevoerd door een professioneel onderzoeksbureau dat ook verantwoordelijk is voor de marktonderzoeken van NOS en RTL.

Voor het onderzoek worden de respondenten in twee fasen ondervraagd. Eerst wordt de spontane bekendheid onderzocht van alle vrijetijdsorganisaties die in Nederland gevestigd zijn. Daarna wordt voor de spontaan bekendste organisaties navraag gedaan naar de merkkracht en reputatie onder de bevolking. In totaal is in 2025 voor ruim 900 Nederlandse vrijetijdsorganisaties de merkpositie onderzocht. Het onderzoek wordt eerst op nationaal niveau uitgevoerd, waarna per provincie een verdiepend onderzoek wordt uitgevoerd over het vrijetijdsaanbod in de eigen provincie.