Categorieën
Commentaar Politiek Sneek Verkeer Vervoer

VVD SÚDWEST BIEDT COLLEGE EEN UITWEG DE AUTOLUWE MALAISE VAARWEL TE ZEGGEN

Aan het autoluwe experiment zitten tal van haken en ogen, waar het college van PvdA, CDA en FNP onvoldoende rekening mee heeft gehouden. Een amendement van de VVD biedt het college een gunstige uitweg om de malaise van het verkeersexperiment achter zich te laten. De liberalen stellen voor de verkeersproef te stoppen, lering eruit te trekken en vervolgens goed invulling te geven aan het project ‘De Nieuwe Singel’.

Het VVD-amendement en twee moties van Gemeentebelangen SWF en SP worden hedenavond in It Bestjoershûs aan de Sneker Marktstraat besproken.

Cartoon van PvdA-wethouder Michel Rietman. Hij heeft zijn autoluwe beleid op teveel onderdelen rationeel verkeerd ingeschat en duidelijk gemaakt de infrastructuur van Sneek niet grondig te hebben bestudeerd. © Tom IJsselmuiden

Uitvoerend wethouder Michel Rietman van de autoluwe proef heeft anderhalf jaar nodig gehad om uiteindelijk op dinsdag 2 januari 2024 van start te gaan. De chaos in Sneek wordt dezelfde week nog duidelijk door allerlei onnodige verkeersdrukte in diverse stadsdelen. Nogal wat kritiek doet Rietman af als sentiment, terwijl met een beetje rationeel inzicht de toevoeging van de Prins Hendrikkade aan de proef een behoorlijke misser blijkt te zijn.

Verkeersintensiteit kruispunt Goeman Borgesiuslaan vanaf Worp Tjaardastraat en Station Noord in januari 2024. Op dit traject hebben bewoners nog overlast van teveel verkeer. © BREKT.NL

Daarnaast heeft hij de logica van zijn plannenmakerij niet voldoende begrepen, want de klachten van verkeersoverlast langs de Willem Lodewijkstraat, Harinxmakade, Prinsengracht, Woudvaartkade, Balthuiskade, Goeman Borgesiuslaan en Worp Tjaardastraat duren voort tot op de dag van vandaag en aan dit mediapodium bevestigd door diverse inwoners van de Waterpoortstad.

Constant passerend vrachtverkeer is onprettig voor de bewoners aan de Worp Tjaardastraat. © Jeroen van der Kallen

Daarnaast heeft, volgens de fractie van Gemeentebelangen SWF, de raad onvoldoende informatie gekregen om de ‘rechtmatigheid van het cameratoezicht te kunnen beoordelen’. De partij stelt in een motie dat het evaluatierapport geen enkele ‘vermelding bevat van Data Protection Impact Assessment (DPIA), AVG-compliance, artikel 8 EVRM-toetsing grondslag voor cameratoezicht’. En dat artikel 35 AVG een DPIA verplicht stelt bij stelselmatige monitoring van openbare ruimtes. (AVG staat voor Algemene Verordening Gegevensbescherming).

Het verbaast de SP dat honderd bekeuringen per dag worden uitgeschreven. Het ‘aantal laat niet zien dat mensen massaal de regels willen overtreden, maar dat de bebording en inrichting blijkbaar, onvoldoende duidelijk of waarschuwend zijn’. De SP stelt in een motie voor het cameratoezicht uit te schakelen totdat er betere verkeersmaatregelen zijn ingevoerd.

Waar zal de gemeente Súdwest-Fryslân op gaan bezuinigen?

Als het college van B&W en ondersteunende partijen geen kans zien om het amendement van de VVD aan te nemen, wordt het inadequate verkeersbeleid, waarvan de autoluwe proef en bebording de hoofdmoot vormen, terugkerende thematiek in de campagne voor de raadsverkiezingen van maart 2026. Met name nogal wat kiezers uit de Noorderhoek, Noordoosthoek, Sperkhem en de binnenstad van Sneek keren huidige collegepartijen dan de rug toe.

Wiebe Dooper