Door LTO Nederland
Woensdag 5 maart stemde de Tweede Kamer over de moties die werden ingediend tijdens het Stikstofdebat op 20 februari. Met de aangenomen moties lijkt het grootste deel van de Kamer achter de koers van minister Wiersma richting emissiebeleid te staan. LTO ondersteunt deze beweging naar effectiever en beter stikstofbeleid, dat zich richt op daadwerkelijke uitstoot van sectoren, in plaats van op de hoeveelheid stikstof die ergens neerdaalt.
Al rond de zomer wil de Kamer duidelijkheid hebben over zowel de landelijke als bedrijfsspecifieke emissiedoelen. Daarnaast werd er een motie aangenomen over het opnemen van stabiele emissiereductiedoelen in de wet. Ook LTO ziet geborgde emissiereductie als noodzakelijk om Nederland van het stikstofslot te krijgen. Maar, een grondige herziening van de stikstofwet- en regelgeving is daarbij randvoorwaardelijk voor LTO. Na zekerheid over de aanpassing van het juridisch kader kan worden vastgesteld wat er als sector bijgedragen kan worden.
Rekenkundige ondergrens
Tijdens het debat liet minister Wiersma weten advies te hebben gevraagd aan de Raad van State over het verhogen van de rekenkundige ondergrens. Hoewel de coalitiepartijen in het debat hier ook vaart achter wilden zetten, nam de Tweede Kamer gisteren een motie aan die dit voornemen kan vertragen. LTO benadrukt dat het instellen van een rekenkundige ondergrens van 1 mol/ha/jaar zo snel als mogelijk geëffectueerd moet worden om vergunningverlening op gang te krijgen en legalisatie van de PAS-melders en interimmers te realiseren.
Ministeriële commissie en PAS-melders
Op dit moment is de daartoe ingestelde ministeriële commissie bezig met een plan om Nederland zo snel mogelijk van het stikstofslot af te halen. Dit voorjaar nog moet er een plan komen dat perspectief biedt aan sectoren die zijn geraakt door de recente rechterlijke uitspraken. De Tweede Kamer name een motie aan om het legaliseren van PAS-melders en interimmers mee te nemen onderdeel te maken van dit plan.
LTO zet zich al jaren in voor deze groep ondernemers, die buiten hun schuld om zonder geldige vergunning zitten. In het plan van LTO om het juridisch kader van het stikstofbeleid aan te passen zijn meerdere, snel te realiseren, oplossingsrichtingen aangedragen om deze groep te legaliseren. Naast het verhogen van de rekenkundige ondergrens is het invoeren van een legalisatiewet voorgesteld. LTO verzoekt de ministeriële commissie met klem om beide richtingen mee te nemen in de uitwerking van het plan.
Ook kunt u raadplegen: https://www.lto.nl/stemmingen-stikstofdebat-omslag-ingezet-naar-emissiebeleid/