Categorieën
Commentaar Fryslân Súdwest Verkeer

Prinses Margriettunnel en zo …

Rijkswaterstaat heeft het besluit genomen om de Prinses Margriettunnel bij Twellegea te sluiten voor autoverkeer, vanwege opkomend grondwater dat het wegdek omhoog drukt. Omrop Fryslân bericht daarover op vrijdag 16 december 2022. (https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1181522/grondwater-drukt-wegdek-a7-in-prinses-margriettunnel-omhoog-situatie-kan-maanden-duren)

Een dag eerder, donderdag 15 december 2022, maakt Omrop Fryslân bekend: ‘Het is voor de ingenieurs van Rijkswaterstaat nog onduidelijk wat de oorzaak is van het omhoogkomende stuk aquaduct op de A7 tussen Sneek en Joure. De omliggende dorpen zullen nog enige tijd last hebben van verkeer dat moet omrijden.’ (https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1181473/problemen-aquaduct-a7-groot-raadsel-voor-rijkswaterstaat

Gister presenteerde dit medium een bericht uit de LC van 25 mei 1977 waarin ongeveer 230 schadeclaims worden genoemd.
(https://www.brekt.nl/malaise-tunnel-prinses-margrietkanaal-bekend/)

Drie weken later op 17 juni 1977 publiceerde het Nieuwsblad van het Noorden een soortgelijk artikel; het is aan deze tekst toegevoegd.

De nadelige gevolgen en vraagstukken omtrent de aanleg van de Prinses Margriettunnel waren dus in 1976, het jaar dat de bouw begon, al zichtbaar en bekend.

Wiebe Dooper