Categorieën
Cultuur Onderwijs Onderzoek

Ondanks de superhoge werkdruk blijven onderwijzers kampioen vergaderen: een bericht uit de lerarenkamer

Door Robert Hamerslag op wyniasweek.nl

‘Meeste leraren en schoolleiders positief over hun beroep’, zo viel onlangs te lezen in de digitale nieuwsbrief van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Aanleiding waren de resultaten van een grootschalig onderzoek, de Teaching and Learning International Survey (TALIS). 

TALIS peilt om de vijf jaar de opvattingen van het onderwijspersoneel. Maar wie het rapport daadwerkelijk leest, ziet iets anders: de bevindingen geven allerminst reden tot vrolijkheid. ‘Tegelijkertijd ervaart een deel van de leraren sterke werkstress: 10 procent in het primair onderwijs en 14 procent in het voortgezet onderwijs’, aldus het TALIS-rapport. De meest genoemde bron van stress is ‘te veel administratief werk’, ‘verantwoordelijkheid voor leerlingprestaties’ en ‘klassenmanagement’. Het TALIS-onderzoek bevestigt wat het CBS al in 2023 liet zien: bijna de helft van het onderwijspersoneel in het primair onderwijs heeft te maken met een hoge werkdruk.   

Leest u verder via: https://www.wyniasweek.nl/ondanks-de-superhoge-werkdruk-blijven-onderwijzers-kampioen-vergaderen-een-bericht-uit-de-lerarenkamer