Categorieën
Discriminatie Onderzoek Politiek

Klanten ervaren discriminatie door banken, minister noemt het ‘zeer ernstig’

(tekst: NOS Nieuws)

Een deel van de klanten ervaart overmatige controle en discriminatie door banken of andere betaalinstellingen. Dat concludeert consultancybureau KPMG in een onderzoek in opdracht van het ministerie van Financiën.

Volgens de onderzoekers zegt 6 procent van de ondervraagden dat zij gediscrimineerd zijn, nog eens 3 procent geeft aan dat zij dat niet zeker weten. Uit de gesprekken blijkt dat het relatief vaak gaat om mensen met een niet-westerse achtergrond en jongeren.

‘Overdreven veel vragen’

Mensen ervaren het vaakst problemen als zij iets rond een hypotheek willen regelen, een vraag stellen aan een bank, of een bankrekening willen openen of sluiten. Ook het “overdreven” aantal vragen dat banken stellen over betalingen, wordt als discriminerend ervaren.

Zo vertelt iemand aan de onderzoekers dat een Russische vrouw sinds de invasie in Oekraïne elke dag vragen krijgt van haar bank. Eén van de vragen was wat haar relatie met de supermarkt was en of ze kon bewijzen dat ze echt boodschappen had afgerekend.

Leest u verder via: https://nos.nl/artikel/2522070-klanten-ervaren-discriminatie-door-banken-minister-noemt-het-zeer-ernstig