Categorieën
Columns Politiek Sociaal

Geert Dales: Manon van de belastingdienst heeft weinig geleerd van toeslagenschandaal

”Teveel betaald? Had je maar niet zo dom moeten zijn”

Soms zegt een persoonlijke ervaring meer dan tien rapporten. Onderzoekers van Deloitte constateerden in juli 2020 in een uitgebreid onderzoek naar de cultuur binnen de belastingdienst: “Er is nog veel ruimte voor verbetering”. Dat was dus jaren nadat het toeslagenschandaal aan het daglicht kwam. Ruim twee jaar later is die ‘ruimte’ er nog immer, kon ik vaststellen na een telefoongesprek met ene Manon, werkzaam bij het Landelijk Incasso Centrum van de Belastingdienst te Heerlen.

‘De wachttijd is langer dan u van ons gewend bent’

Doordat ik vergat een periodieke betaalopdracht stop te zetten verdween een bedrag van minstens een maand boodschappen doen voor het hele gezin in de zakken van de belastingdienst terwijl er geen belasting verschuldigd was. Ik dacht dit via een simpel gesprekje met de belastingtelefoon snel en eenvoudig rechtgezet te kunnen krijgen. Gewoon terugstorten en klaar. 

Leest u verder via: https://www.geertdales.com/manon-van-de-belastingdienst-heeft-weinig-geleerd-van-toeslagenschandaal