Door Folkert Jensma van NVJ
BESTUURSBLOG – De deur voor nieuwe publieke omroepverenigingen is voortaan gesloten, besloot dit kabinet. Dat is een principiële, historische beslissing, wég van het ‘open deur’ stelsel dat in de verzuiling wortelde. Het bestel is daarmee ‘gestold’ en wordt over vijf ‘omroephuizen’ verdeeld. En er moet 156 miljoen af, waarbij onzeker is of de journalistieke taken worden gespaard.
Bij de NVJ wachten we intussen op het ACM-oordeel over de overname van RTL. Zakelijk geen hele grote deal, maar wel een met principiële kanten. Krijgt DPG de gewenste vergunning dan ligt verdere uitholling van het media-aanbod en de rechtspositie van journalisten voor de hand. Dit is een druppel in een al vrij volle emmer met zorgen. Welkom in het land van drie uitgevers (NPO, DPG, Mediahuis) die op eigen websites, apps en kanalen hun eigen content eindeloos her-verpakken. Aan wie ook geen mediaburger meer kan ontsnappen. Die markt is dus al lang ‘gestold’, in drie Uitgeefhuizen. En daarmee ook al feitelijk gesloten voor nieuwe toetreders.
Leest u verder via: https://nvj.nl/actueel/de-mediamarkt-is-gestold-geen-goed-nieuws