Categorieën
Blik op Bolsward Cultuur Interviews Kunst Sneek Súdwest

TONEELSPELER CHRIS MARIJT UIT SNEEK: ‘TONEEL MOET RAKEN’ (1)

Chris Marijt blonk als Lee in True West, een toneelstuk van de Amerikaanse schrijver Sam Shepard. Het stuk werd namens TC Teater in oktober 2023 opgevoerd in Reahûs. 

De uit Bolsward afkomstige Chris werd Nederlandstalig opgevoed en leerde bij de Fryske Krite Boalsert de Friese taal. ‘Deze gebruikte ik ook alleen maar als ik met toneel bezig was. Nu is dat compleet anders en praat ik zelfs met mijn eigen vriendin Fries. Mayra en ik hebben elkaar leren kennen in de theaterwereld en zijn begonnen in het Fries, hierdoor voelt het nu vreemd om Nederlands met elkaar te praten.’

Chris Marijt met vriendin Mayra Hondema. © Chris Marijt

(1) Wanneer ontstond je belangstelling voor toneel? En met welke aspecten hield die interesse verband? 

Mijn interesse in toneel/theater begon al vroeg. Als kleine jongen kroop ik graag in de huid van een karakter en ik kon mij hier volledig in kwijt. In mijn geboorteplaats Bolsward was mijn eerste productie de Nederlandse bewerking van: “Alice in Wonderland”. Hier speelde ik de rol van de Maartse Haas. Een productie waarin een jeugdgroep een aantal toneellessen kreeg en daarna een voorstelling maakte. Ik gok dat ik toen ongeveer een jaar of zeven, acht ben geweest. Ergens moeten nog videobanden liggen van dit stuk. Op mijn vijftiende ben ik gaan spelen bij de Fryske Krite in Bolsward.

Daar speelden wij het theaterspektakel: “Romeo en Julia, mar dan oars”. Na deze voorstellingen heb ik een aantal jaren andere producties gespeeld bij de Krite tot ik met Teater Snits in aanraking kwam. De liefde voor theater is daarna nooit meer verloren gegaan en dat heeft geleid tot een eigen theaterstichting: TC Teater. Deze stichting heb ik in oktober 2022 samen opgericht met Theo Jager. Theo ontmoette ik in mijn eerste jaar bij Teater Snits. Zelf heb ik er nooit een geheim van gemaakt om zelf eens een eigen theaterproductie te willen maken. In de coronaperiode heb ik bij Theo aangeklopt of hij samen met mij een stichting op zou willen richten om dit te realiseren. Na een aantal goede gesprekken hebben we besloten dit door te zetten. Met TC Teater maken we momenteel (Friese) theaterproducties. Samen met Mayra vormen wij het bestuur. Voor meer info zie: https://www.tcteater.nl/foarstellingen/

Als postbode in het stuk Hid Hero, opgevoerd in Bolsward. © Edwin Kooren

(2) Op welke leeftijd debuteerde je op het toneel? En graag een korte omschrijving van het toneelstuk.

Zoals ik eerder al vertelde begon mijn “carrière” als de Maartse Haas in “Alice in Wonderland”. Toch ervaar ik “Romeo en Julia, mar dan oars” van de Fryske Krite Boalsert als mijn toneeldebuut. Hierin speelde ik een kleine rol, maar het was een prachtig theaterspektakel. Een Friese bewerking van één van Shakespeare zijn verhalen in de prachtige Broerekerk in Bolsward. Daarna heb ik een aantal prachtige jaren gehad bij de Krite, waarin we (vaak kluchtige en humoristische) Friese producties speelden.

(3) Welke acteur of actrice heb je een specifieke bewondering voor? En waarom juist deze persoon? 

De grootste bewondering heb ik altijd gehad voor de recent overleden Matthew Perry. bekend als Chandler Bing in de Amerikaanse successerie “Friends”. De serie überhaupt is natuurlijk al geweldig om te zien, maar hoe Perry de rol van Chandler vertolkt is soms buitenaards naar mijn mening. De humor en passie die hij in het karakter heeft gestopt is geniaal. De snelle schakelingen tussen de emoties, het spelen met de taal en zijn geweldige timing maken Chandler Bing één van de meest fantastische en komische rollen die ik tot nu toe heb gezien. In Nederland kijk ik graag naar series als: “Divorce” met Dirk Zeelenberg, Waldemar Torenstra en Jeroen Spitzenberger. Alle drie topacteurs.

In Iepenloftspul De Trochknaller in Makkum. © Chris Marijt

(4) Welk type toneelstuk geniet je voorkeur om een rol in te spelen? Verklaar je antwoord. 

Toneel moet raken. Dat kan natuurlijk op verschillende vlakken. Zelf haal ik er de meeste voldoening uit als mensen aan het denken worden gezet. “True West” is hier een mooi voorbeeld van. Na de tijd zijn er mensen bij mij geweest die echt even moesten acclimatiseren. ‘Waar heb ik nou eigenlijk naar gekeken?’ Het blijft prachtig om mensen met een bepaald idee naar huis te sturen. ‘Hoe zou het verhaal nou verder aflopen? of ‘Wat is nu de exacte reden van het doordraaien van één van de boers?’

Ook het stuk “Door het Donker” dat in 2025 in reprise gaat was prachtig om te doen. Een verhaal over een Sneeker verzetsfamilie in de Tweede Wereldoorlog. Een zwaar onderwerp wat zich afspeelt in het Fries Scheepvaart Museum en uiteindelijk een prachtige theatervoorstelling is geworden. Toch moet ik ook eerlijk zeggen dat het fantastisch blijft om mensen te zien lachen. Wat dat betreft speel ik net zo lief een thriller als een komedie. De positieve reacties na de tijd is hetgeen wat blijft hangen en waar je het (in mijn ogen) als toneelspeler en theatermaker voor doet.

Als Marius in ‘Fanny en Marius’ van Teater Snits. © Leo Veldhuizen


(5) Op welke wijze raakte je verbonden aan Teater Snits?
 

Via via. Zoals dat veelal gaat in de theaterwereld. Lucienne van der Meulen die in 2019 een eenakter regisseerde bij Teater Snits, was aan mijn telefoonnummer gekomen. En zo geschiede. Op één van de eerste repetities heb ik mijn gezicht laten zien en mocht ik meedoen in de eenakter “Karma” die in april 2019 werd uitgevoerd door Teater Snits. Ik weet nog goed hoe ongelofelijk mooi ik het vond om in Theater Sneek te mogen staan. Dit is een herinnering die ik nooit meer vergeet. Momenteel ben ik bestuurslid bij Teater Snits en heb ik voor deze vereniging al een aantal mooie stukken mogen spelen in Theater Sneek.

(6) Geniet de Friese taal in een toneelstuk je voorkeur? Verklaar je antwoord.

Fries toneel is en blijft prachtig. Hoe er soms met de taal wordt gespeeld is uniek en daar kan wat mij betreft geen andere taal tegenop. Dat neemt niet weg dat er, zolang er goed toneelspel wordt geleverd, in een boeiend verhaal het naar mijn mening niet uitmaakt in welke taal er wordt gespeeld.

Tot “Romeo en Julia, mar dan oars” in 2015 sprak ik eigenlijk geen woord Fries. Thuis ben ik Nederlands opgevoed en beheerste ik het stadfries. Door de Krite leerde ik de Friese taal. Deze gebruikte ik ook alleen maar als ik met toneel bezig was. Nu is dat compleet anders en praat ik zelfs met mijn eigen vriendin Fries. Mayra en ik hebben elkaar leren kennen in de theaterwereld en zijn begonnen in het Fries, hierdoor voelt het nu vreemd om Nederlands met elkaar te praten.

Binnenkort volgt deel 2.

Wiebe Dooper

Eerder verscheen:
https://www.brekt.nl/true-west-it-wiere-westen/