Categorieën
Beleid Columns Politiek Sneek Súdwest Verkeer Vervoer

PVDA-WETHOUDER MICHEL RIETMAN GAAT DE GESCHIEDENISBOEKEN IN ALS BROKKENPILOOT

Op maandag 8 december tekende PvdA-wethouder Michel Rietman van Súdwest-Fryslân het Manifest Verkeersveiligheid 2026-2040 op It Provinsjehûs aan de Leeuwarder Tweebaksmarkt. Hij deed dat samen met andere Friese bestuurders. Jammer genoeg is mede onder verantwoordelijk van wethouder Rietman de verkeersonveiligheid in Sneek toegenomen. En dat heeft grotendeels te maken met de verkeerde opzet en uitvoering van de autoluwe proef in het centrum van de Friese Waterpoortstad, die van start ging op dinsdag 2 januari 2024.

pompeblêd met tekst: Provinsje Fryslân

In het door de provinsje Fryslân verstrekte persbericht over het verkeersmanifest staat: Met de ondertekening is voor de komende vijftien jaar een stevig fundament gelegd onder de gezamenlijke uitvoering van de Friese Integrale Visie Verkeersveiligheid 2026-2040. Jammer genoeg komt deze goedbedoelde – beleidsmatige – verkeersveiligheid niet overeen met grote delen van het verkeersbeleid van het college van PvdA, CDA en FNP in Súdwest-Fryslân.

Verkeersintensiteit kruispunt Goeman Borgesiuslaan vanaf Worp Tjaardastraat en Station Noord in januari 2024. © BREKT.NL

Door de autoluwe pilot in de Sneker binnenstad, onder verantwoordelijkheid van Rietman, nam direct het autoverkeer toe op het traject Worp Tjaardastraat (Noorderhoek), Goeman Borgesiuslaan (Noordoosthoek) en Berkenlaan (Bomenbuurt). Deze verkeersdrukte viel met name waar te nemen op het kruispunt Goeman Borgesiuslaan, Dr. Kuyperlaan en Hugo de Grootstraat. Deze grote verkeersintensiteit werd aan dit mediapodium door vijf omwonenden bevestigd.

Door het verkeersexperiment ondervinden Snekers reeds bijna twee jaar overlast door sluipverkeer. Het gaat onder meer om de volgende trajecten: (1) Dr. Boumaweg, Stationsstraat, Martiniplein, Oud Kerkhof, Oude Koemarkt en Hoogend. (2) Kleine Palen, Harinxmakade en Willem Lodewijkstraat en (3) Balthuskade, Prinsengracht, Woudvaartkade en Willem de Zwijgerstraat. En tot op heden komt Rietman niet met een voor bewoners acceptabele oplossing.

Gevaarlijke situatie in Sneker binnenstad als gevolg van autoluw beleid: een vrachtauto die keert op de overgang Gedempte Poortezijlen en Singel. Vrijdag 10 mei 2024 © Inzender BREKT.NL

Een gevaarlijke factor betreft ook het vrachtverkeer dat met name aan de Singel bij winkelbedrijven goederen aflevert. In de ochtenduren staan personenauto’s naast vrachtauto’s geregeld dubbel geparkeerd, waardoor onoverzichtelijke situaties ontstaan. Eveneens klagen winkeliers, horecabedrijven en winkelend publiek over de aanwezigheid van fatbikers, die het met fietsverboden niet zo nauw nemen. Te weinig wordt er tegen deze verkeersdeelnemers opgetreden.

Rietman probeert snel goede sier te maken door inwoners en ondernemers in de binnenstad zogenaamd inspraak te geven bij de inrichting van ‘De Nieuwe Singel’, waarvoor drie ontwerpen worden voorgelegd. Maar voor het landbouwverkeer is nog geen passende oplossing gevonden. En deze ligt ook niet voorhanden, omdat de infrastructuur van Sneek die niet biedt.

Het eerste ontwerp van ‘De Nieuwe Singel’.

Met gelegenheidsargumenten over groen in en fietsroutes door de fraaie Sneker binnenstad, verkoopt wethouder Rietman zijn beleid via gemeentelijke kanalen en gevestigde media. Maar op geen enkele manier is hij geïnteresseerd in de lastige situatie waarin winkeliers verkeren. Inzake compensatie vanwege verlies aan omzet door de autoluwe aanpak, stelt het college zich geen geenszins soepel op. Wethouder Rietman zou daar wat aan kunnen doen.

PvdA-wethouder Rietman slaat het financiële plaatje van het autoluwe beleid gemakkelijk over. © Jeroen van der Kallen

Het autoluwe beleid van Rietman betekent geldverkwisting. Vanaf het voorjaar van 2022 tot in het najaar van 2023 heeft een ambtelijke groep in samenwerking met Rietman en een aangetrokken projectadviseur gewerkt aan de opzet van de autoluwe proef. Er werd min of meer besloten te starten met de beoogde eindfase, dus het afsluiten van de twee centrale verkeersaders: de Singel en de Prins Hendrikkade. Dit onnodige proces komt op geheel op rekening van de belastingbetaler.

Deze automobilist keert op de Singel tijdens de protestactie van zaterdag 8 november 2025 voor de rooms-katholieke kerk aan de Singel. Er werden tijdens dit gebeuren nog ongeveer 33 andere verkeersdeelnemers op het doorrijverbod aan de Singel gewezen. © BREKT.NL

Het verkeersexperiment was financieel gunstiger uitgevallen als Rietman het proces stap voor stap had ingezet. Voor wat betreft de Singel hadden bewegende verkeerspanelen of het plaatsen van een eenvoudige slagboom op woensdagmiddag tot en met zaterdagmiddag tussen 12.00 uur en 17.00 uur politiek gezien acceptabel geweest. Eveneens vloekt het beboeten van dagelijks honderd verkeersovertreders over de Singel met de portefeuille Gastvrijheidseconomie van wethouder Rietman.

FNP-fractievoorzitter Tsjerk Bouwhuis ondersteunt het verkeersbeleid van PvdA-er Rietman blindelings. © SWF

De altijd zelfvoldaan ogende Rietman praat gemakkelijk zin en onzin aan elkaar en wil daarbij de indruk wekken alsof hij het zo goed voor heeft met de toekomst van Sneek. Maar tot op heden kan ten aanzien van zijn gehele optreden worden geconcludeerd dat PvdA-er Rietman de geschiedenisboeken ingaat als politieke brokkenpiloot.

Wiebe Dooper