Het is ergens in februari 2024 als ik in de binnenstad van Sneek de meningen peil van winkeliers over de gevolgen voor hun bedrijf aangaande de invoering van de autoluwe proef op dinsdag 2 januari 2024. In een van de bezochte winkels laat een eigenaar op robuuste wijze weten tegen te zijn. Enkele panden verderop verontschuldigt een winkelier zich bijna dat hij er niets inziet. Hij is bekend in Sneek en verzoekt de naam van zijn bedrijf nooit te noemen. Aan de hand van deze twee ontmoetingen kan ik onmogelijk concluderen dat het Sneker bedrijfsleven slappe knieën heeft.

Een noemenswaardige bron is de brief van 12 december 2023 die een groot deel van het lokale bedrijfsleven stuurt aan het college en de raad van Súdwest. In deze brandbrief zijn wij genoodzaakt om u te waarschuwen voor de ernstige gevolgen van de proef autoluwe binnenstad
Sneek. Namens 136 ondernemers en medeondertekenaars vraagt de Werkgroep Bereikbare Binnenstad Sneek (WBBS) dringende aandacht voor het volgende: De gastvrijheid van de stad komt door de proef in het gedrang. Wij vrezen als ondernemers in de binnenstad van Sneek een groot omzetverlies omdat onze klanten ons lastiger kunnen bereiken. (bron: https://www.brekt.nl/brandbrief-werkgroep-bereikbare-binnenstad-sneek-onvoldoende-gehoord/)

De gemeente verleent op een bepaald moment ontheffingen aan bepaalde bedrijven die door mogen rijden, wordt de proef met een uur ingekort en in juni 2024 de Prins Hendrikkade uit het verkeersexperiment gehaald. Deze laatste zet komt tot stand door druk van een deel van de VOS (Verenigd Ondernemend Sneek) en de CDA-fractie. Verder blijft de proef intact.

Tot aan de zomer van 2024 bezoek ik circa 35 bedrijven in de binnenstad om de gang van zaken te inventariseren. Daarna wordt het contact minder frequent, maar blijf ik bijna wekelijks meningen peilen. De geluiden van een verminderde omzet, niet willen vernieuwen, de tegenwerking van Súdwest inzake de compensatieregeling en de slechte opzet van de verkeersproef blijven constant hoorbaar. En voor het overgrote deel klinkt uit de mond van het geraadpleegde bedrijfsleven dat er minder ondernemerszin bestaat dan voor de invoering van het verkeersexperiment.

Uiteraard zijn er enkele ondernemers die voor het autoluw beleid zijn en vestigen af en toe nieuwe bedrijven in het centrum. Maar in meerderheid hebben de binnenstadondernemers moeite met dit beleid, waarover op dit mediapodium vaak wordt geschreven.
Een gunstige factor voor het college van PvdA, CDA en FNP is dat de weg naar de gevestigde pers: Leeuwarder Courant, Omrop Fryslân, GrootSneek en Sneeker Nieuwsblad goed wordt gevonden. Jammer genoeg verschijnen in deze media in veel te geringe mate kritische stukken over het autoluw beleid.
Slot

In 2017 boette de kracht van binnenstadondernemers in, toen de eigen
Vereniging van Sneeker Zakenlieden (VSZ) samenging met Handel Industrie Sneek (HIS) in Verenigd Ondernemend Sneek (VOS). Niettemin is dankzij een deel van de VOS succesvol druk uitgeoefend op PvdA-wethouder Rietman om de Prins Hendrikkade uit de proef te halen in juni 2024. Hier was dus geen sprake van slappe knieën.

Toch kan het bedrijfsleven in Sneek wel meer doen om het college van PvdA, CDA en FNP duidelijk te maken dat het autoluw beleid het ondernemen lastig maakt en het imago van koopstad Sneek wordt beschadigd. Het beboeten van honderd automobilisten per dag is daar een treffend voorbeeld van.

Een helder en modern ondernemend geluid gaat verder dan het traditionele denken van de middenstand waarin alleen de eigen omzet telt. Dit is van toepassing op een groep binnenstadwinkeliers in de Waterpoortstad, die uit hun schulp dient te kruipen.
Wiebe Dooper