Categorieën
Foto's

DE SNOR VAN DE SPOORWEGMAN

Dirk van der Meer bewerkte kundig deze foto van spoorwegpersoneel uit 1910. Opvallend is het aantal mannen dat een snor draagt. Het is een afbeelding met een flinke scheut Charlie Chaplin-stijl, ook wat de kleding betreft. Een Belgisch site met de fraaie naam snorrenclub informeert dat aan het einde van de  negentiende eeuw de snor ‘een vast onderdeel van het straatbeeld in Europa’ werd.

Een Franse enquête uit 1904 naar het dragen van de snor, levert onder meer als gegevens op: 52% van de respondenten liet een snor staan vanwege ‘grooter succes bij het schoone geslacht’, 17% gaf aan dat het een ander niets aanging en 3% was in de veronderstelling dat de snor ‘in dienst’ stond van de ademhaling. In ieder geval sloeg de mode van de snor ook aan bij de mannen van de spoorwegen in Friesland.

Vanaf de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) was het gedaan met de populariteit van de snor. Soldaten vonden gezichtsbeharing te onhandig en met name tijdens gevechtshandelingen. De mode van de snor keerde na het einde van de oorlog niet terug. Langere tijd bleef ‘een glad gezicht met een strak kapsel het modebeeld’.

Op de stoomlocomotief staat Hydra. De eerste werd in 1878 gebouwd in Duitsland en in 1924 verdween de Hydra van het spoorwegennet.

WD

Bronnen:
https://www.snorrenclub.be/index.php/wetenswaardigheden/geschiedenis
https://www.philips.nl/c-e/mannenverzorging/tips/geschiedenis-van-gezichtsbeharing.html