Categorieën
Energie Onderzoek Vervoer

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Door Mattijn Nederend

‘Beste TopGear, leg mij dit eens uit. We lopen allemaal aan te modderen met elektrische auto’s die niemand wil hebben. Daar gaan zware batterijen in die veel grondstoffen kosten. Bovendien komt er veel fijnstof van die dingen af. De perfecte oplossing bestaat al: waterstof. Dit tank je binnen een paar minuten en je rijdt honderden kilometers. Iedereen wil dit toch, waarom doen we dit niet gewoon?’

Zeker, waterstof is geweldig. Je kunt het gebruiken in een verbrandingsmotor, dus daar worden liefhebbers heel blij van. En je kunt het gebruiken in een brandstofcel, waarbij het wordt omgezet in elektriciteit. Als het spul eenmaal in je auto zit, is het perfect. Het probleem zit ‘m in wat er allemaal moet gebeuren vóórdat de waterstof in je auto zit. Waterstof is (nu nog) heel inefficiënt.

Om waterstof te maken, gebruik je stroom om watermoleculen te splitsen. Dat heet elektrolyse. Daarna moet je het gas opslaan, onder enorme druk zetten (meestal 700 bar) en dan nog veilig vervoeren. Dit kost allemaal vreselijk veel energie, en energie is niet onbeperkt. Daarna moet je het spul in de auto weer omzetten naar elektriciteit. Of je verbrandt het in een motor, maar dat is nog minder efficiënt.

Leest u verder via: https://topgear.nl/autonieuws/waarom-waterstof-niet-de-perfecte-oplossing-is-voor-autos/