Na maanden van voorbereiding was het zondag 31 augustus eindelijk zover: het eerste Kinderboekenjournaal. Bart Heinsbroek uit Sneek praatte de items aan elkaar. Het Kinderboekenjournaal is een nieuwsprogramma dat volledig draait om schrijvers, illustratoren, boekenwinkels, maar vooral: boeken!
‘Qua nieuws hadden we het niet beter kunnen treffen: met items over Kevin Hassing, Sanne Rooseboom, Jeroen Blankendaal, Pieter Koolwijk en Joost Schijns hebben we een line-up waar je U tegen zegt. Combineer dat met de lancering van ons nieuwe logo (gemaakt door Mark Janssen!), een bezoek aan de allermooiste boekwinkel ter wereld (Boekhandel Dominicanen in Maastricht), een leesweerbericht in de sfeer van de boeken van Annekarijn Overduin én aandacht voor de TOP40 Kinderboeken waar ROB van de Sande en Leontine le Blanc ons al een hele mooie teaser konden geven én een oproep voor het aankomende boekenfeestje van Kelly van Kempen en dit kan niet anders dan een succes worden!’, aldus Bart Heinsbroek.
In november vorig jaar kwamen de leden van het Kinderboekenjournaal voor het eerst samen om ideeën uit te wisselen om de leesmotivatie voor kinderen in de midden- en bovenbouw te vergroten door middel van YouTube-filmpjes. Na een flink aantal vergaderingen, proefjournaals en vooral veel pluizen op de socials is het concept nu klaar.
‘Onze missie is om van schrijvers de nieuwe rocksterren te maken, in een format dat doet denken aan het SchoolTV-weekjournaal: met de hele klas klaar zitten en in korte tijd overspoeld worden door nieuws, vaste rubrieken en misschien zelfs interviews, waarin “boekmakers”centraal staan. Kinderen (en hun leerkrachten en ouders) moeten net zo enthousiast worden van het nieuwe boek van hun favoriete schrijver, als van een transfer van hun voetbalclub of een nieuwe single van hun lievelingsband’, zegt Bart Heinsbroek.
Het eerste journaal bleek een schot in de roos! Kinderboekenschrijvers als Pieter Koolwijk, Sanne Rooseboom, Tom Rijpert, Marcel van Driel en Kelly van Kempen reageerden enthousiast! Al zorgde een ongelukkige samenloop van omstandigheden direct voor de eerste rectificatie, nog vóór de eerste uitzending te bekijken was: ‘Pieter Koolwijk deelde onze aankondiging met zijn volgers. Maar omdat hij zelf duidelijk zichtbaar was in de aankondigingsfoto, werd hij bestookt met berichtjes. ‘Ga jij dat journaal presenteren?!’, vroegen vrienden en kennissen hem. ‘Gelukkig reageerde hij relaxed. Dit “onhandigheidje” leverde ons alleen maar extra aandacht op!’, vertelt Bart Heinsbroek.
Al die extra aandacht had de redactie van het Kinderboekenjournaal niet verwacht: het aantal volgers steeg in 24 uur tijd van 28 naar ruim 700. De dag daarna bleef het doorgroeien en werd de magische grens van 1000 abonnees doorbroken! Dat zorgde wel voor gezonde spanning bij Bart, die naast de presentatie ook de video’s zelf bewerkt: ‘Ik ben ook maar gewoon basisschoolmeester die voor zijn hobby filmpjes maakt. Dat schrijvers en illustratoren zó enthousiast reageerden en basisschoolleerkrachten dit met hun collega’s deelden hadden we niet durven dromen!’ “Gewoon” basisschoolmeester is misschien wat te weinig eer; Bart werd dit jaar nog bekroond met de publieksprijs voor Filmleraar van het Jaar met zijn YouTube-account @meesterbart.
Om 17.00u ging het eerste journaal dus in première. Daarna stroomden de berichtjes binnen, niet alleen van enthousiaste leerkrachten, maar ook van de schrijvers zelf. ‘Heel gaaf, daar doe je het voor! Dat zij hun waardering uiten is de grootste bekroning op je werk! Een week geleden voelde ik me nog een beetje ongemakkelijk als ik een bekende naam uit het schrijverswereldje benaderde, nu appen ze me om me te feliciteren!’, aldus Bart Heinsbroek.
Het kinderboekenjournaal richt zich op kinderen van 9 tot 12 jaar en is te bekijken op youtube.com/@kinderboekenjournaal Elke zondag voorafgaand aan een schoolweek zal er een nieuw journaal