Door FNP Fryslân
De FNP-leden willen samen vooruit en met vereende kracht de schouders zetten onder de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen. Dat was vrijdagavond 21 november een belangrijke uitkomst van de Algemene Ledenvergadering.
In een goede sfeer werd de Tweede Kamercampagne geëvalueerd. Over deze campagne waren de leden over het algemeen wel positief, zo bleek ook uit een enquête. Desondanks werden er bij de landelijke verkiezingen veel minder stemmen behaald als gewoonlijk in Fryslân.
Niet opnieuw meedoen
De Friese kiezers stemden vooral op de grote landelijke partijen. Maar ook als alles mee had gezeten, zou het een grote opgave zijn geweest om een zetel te behalen in de Tweede Kamer, zei voorzitter Jan Arendz. Het huidige bestuur zal daarom niet opnieuw met voorstellen komen om mee te doen aan Tweede Kamerverkiezingen.
“Desondanks moeten wij ook oog hebben voor onze leden die gefrustreerd zijn over de achtergestelde positie van Fryslân en andere regio’s in het land. Die willen strijden voor federalisme en meer invloed in Den Haag, op welke manier dan ook. Die ruimte moet er blijven binnen de partij.”
Evaluatie campagne
De enquête werd door 251 leden ingevuld. Zij konden aangeven waarom de FNP volgens hen geen zetel in de Tweede Kamer heeft gehaald. Oorzaken die het meest genoemd werden, waren: onvoldoende bekendheid buiten Fryslân, te geringe landelijke zichtbaarheid, het strategisch stemmen van de kiezer, “de FNP is voor de regio en heeft niets te zoeken in Den Haag” en het gebruik van de naam Fryske Nasjonale Partij.
De regio-boodschap was volgens de ondervraagde leden wel duidelijk en haast driekwart vond de FNP zichtbaar in de campagne. De campagne werd het meeste bekeken op de sociale media. 40 procent van de respondenten vindt het bedrag dat is uitgegeven aan de campagne weggesmeten geld.
Springplank naar maart
Uit de gesprekken blijkt dat er te weinig tijd was om alles goed te organiseren. Een kleine groep mensen werkte hard en enthousiast, maar ook haastig improviserend aan de campagne. Er zat veel spanning op. Ondanks deze handicap was de campagne wel sterk en leverde deze veel bekendheid op. Ook groeide het ledenbestand met zo’n 10 procent.
De lessen van de evaluatie worden gebruikt voor toekomstige campagnes. Maar ook de opbrengsten. De FNP is zichtbaar geweest, de partij is verjongd en gegroeid en er is nieuwe energie ontstaan. Arendz: “Dat gebruiken wij als springplank naar de verkiezingen yn maart.”