Leefbaarheid hangt niet van de Lelylijn af. Wie heeft er dan echt belang bij?
Daar gaan we weer. De Lelylijn verdwijnt uit het zicht. Bestuurlijk Fryslân heeft zich in Den Haag gemeld (LC 14 mei). Ze zochten de publiciteit met een groot artikel om Kamerleden op andere gedachten te brengen en het kabinet een spaak in het wiel te steken bij hun ideeën over investeringen in spoornetwerken.
Volgens de bestuurders wordt ons groot onrecht gedaan.
Commissaris van de Koning Arno Brok en vier Fryske burgemeesters werpen zich op als activisten om de leefbaarheid en economie voor de Fryske toekomst te versterken. Er was een spaarpotje voor de Lelylijn en dat lijkt nu ‘leeggeroofd’ te worden door Den Haag. Schandelijk?!
Maar met die geroofde 3,4 miljard van de benodigde 17,2 miljard kom je nog nergens. Letterlijk kom je er alleen nog maar mee in Emmeloord, Drachten, Heerenveen. Leeuwarden en Sneek worden waarschijnlijk niet eens aangedaan. Wie heeft er bij zo’n snelle spoorverbinding dan écht belang? De maximale tijdwinst zit tussen de 15-45 minuten… Nou en? De yup gaat toch de auto gebruiken.
Ik verfoei het beleid van dit kabinet op veel punten, maar het is passen en meten om de voorjaarsnota vast te stellen. Het lijkt me ook eendimensionaal denken van de vijf Fryske bestuurders. Het doet stoer aan door de leefbaarheid te bepleiten. Maar die hangt niet af van deze Lelylijn. Die leefbaarheid bevorder je echt en hou je vast door te bestaande infrastructuur tijdig op peil te houden (tunnels, bruggen die we laten verrotten).
De Friese bestuurders hanteren mijns inziens visies die niet ‘inclusief’ zijn als je economie relateert aan welzijn, ruimtelijke ordening, landschapsbeheer, water- en bodembeheer en milieuaantasting. Ik weet zeker dat het ook niet boogt op wat veel leden van Provinciale Staten en de gemeenteraden hier van vinden.
Er zijn genoeg kritische analyses en rapporten die wijzen op de negatieve gevolgen van de aanleg van de Lelylijn. Het is ook de vraag of de verplaatsing van mensen en bedrijven uit de Randstad naar het Noorden als gevolg van die Lelylijn dan wel significant groot is. En stel dat… moeten we daar blij mee zijn? De rust van het kerkhof hebben we hier niet…, maar de kermis van de Randstad willen we niet.
Bestuurders luister naar de burgers en wat zij belangrijk vinden. Een bedrijf uit de Randstad komt niet naar het Noorden vanwege een Lelylijn. We hebben hier een mooie provincie. Daar hebben de bestuurders het ook altijd over… Nou dan? Anker hier in Fryslân wat je hebt en koester dat (en optimaliseer het). Een nieuwe spoorlijn die het mooie landschap aantast en geen gewin brengt past daar niet bij.
Ik ben niet overtuigd van het nut van de Lelylijn en ook niet onder de indruk van de brief van de vijf bestuurders.
JOUTE DE GRAAF, SNEEK
Dit artikel staat op donderdag 15 mei in de Leeuwarder Courant. Met toestemming van Joute de Graaf wordt het ook op dit mediapodium geplaatst, WD,.