Categorieën
Ingezonden Politiek Sneek Verkeer

SNEEK GAAT ME AAN HET HART

Decennia geleden was het een stad met grandeur maar het lijkt de draad volledig kwijt. Het nieuwste politiek bestuurlijke wapenfeit is het beleid om het verkeer in de stad te beperken. Is dit om het milieu te sparen? Moeilijk voor te stellen want ik rijd meer kilometers om op mijn vaste plaats van bestemming te komen. Misschien zijn de inwoners van de binnenstad er blij mee. Maar zijn die belangrijker dan de inwoners van de woonwijken rond het centrum waar ik nu doorheen rijd?

Eerlijk gezegd begrijp ik ook niet zo goed waar je nu wel en niet mag rijden en neem ik uit gemakzucht de afslag naar Harlingen. De winkelstand in Sneek heeft het al jaren niet gemakkelijk. Nu bedenkt de gemeente nieuw beleid en dan moeten de ondernemers aantonen of ze er omzetschade van hebben. Een omgekeerde wereld en een vorm van bestuurlijke hooghartigheid. Misschien is het nieuwe beleid een misplaatste maar gedachteloze modieuze ingreep geïnspireerd door grote steden.

Rusthuis Thabor rond 1950. © Fa. T. van Kampen en Zn. Collectie Tresoar

Ik gun Sneek haar oude glorie weer. Toen je de stad binnenreed bij de statige gebouwen van het Bogerman, het oude Thabor gebouw en met het markante oude ziekenhuis als blikvanger als je bijna in het centrum was.

Sneek is nu een afslag naar een bedrijventerrein met de MC Drive, bouwmarkten, autogarages en via de zuidkant een betonnen puist van een voormalige brug. Voor elk nieuw te bouwen kanariekooi moet de burger vergunning aanvragen maar de planologische visie achter de stad zelf is ver te zoeken.

De stad heeft zijn identiteit verloren en dat komt niet door de inwoners van deze stad. Ik schreef dat ik Sneek de oude glorie gun maar ik bedoel nieuwe glorie. De Sneker bevolking mag lege briefjes in leveren. Ik ben benieuwd wat er van komt.

Een inwoner van Súdwest-Fryslân