Categorieën
Cultuur Kunst Techniek

Noorderlicht onderzoekt de verstrengeling met technologie en de wereld

Persbericht op Liwwadders.nl

Werken van meer dan 70 internationale kunstenaars te zien tijdens jubileum-editie van Noorderlicht Biënnale

Op zaterdag 12 juli aanstaande opent de 30e editie van de Noorderlicht Biënnale op zes locaties in de provincies Groningen, Friesland en Drenthe. De titel van deze jubileum-editie is ‘Machine Entanglements’. Meer dan 70 kunstenaars uit binnen- en buitenland onderzoeken hoe technologie, ecologie en samenleving met elkaar zijn verweven. Machine Entanglements is te zien van tot en met 7 september in Drachten, de stad Groningen, Oranjewoud, Frederiksoord en op Vlieland 

Kunstenaars tijdens deze grootschalige jubileum-biënnale zijn onder andere; Josèfa Ntjam, Sabrina Ratté en Henk Wildschut. De meer dan 70 kunstenaars uit 22 landen duiken in urgente vragen rondom technologie en de wereld om ons heen. De Noorderlicht Biënnale maakt voelbaar hoe technologie ons dagelijks leven doordringt. De kunstenaars werken met algoritmes, sensoren, glasnegatieven, schimmels, archieven, drones en digitale ruïnes. Klassieke fotografie krijgt gezelschap van onder andere digitale installaties die ademen, reageren en verhalen en beelden herschrijven.

Machine Entanglements nodigt uit tot verwondering en verzet

De Noorderlicht Biënnale wil met Machine Entanglements bewustwording creëren én het gesprek openen over hoe de technologie het dagelijks leven en de omgeving vormt en verandert. Volgens de kunstenaar leeft de mensheid niet naast technologie, maar erdoorheen. Van het voedsel tot de data in de mobiele telefoon – technologie nestelt zich in het ecosysteem en herschrijft verhalen, beelden en infrastructuren. Machine Entanglements nodigt uit tot frictie, verwondering en verzet. Bezoekers en kunstenaars worden uitgedaagd om na te denken over hun positie in deze technologische transities.

“Machine Entanglements is meer dan een tentoonstelling. Het is een uitnodiging tot reflectie: hoe verhouden wij ons tot een wereld waarin technologie steeds meer verweven raakt met het dagelijks leven, het landschap en ons eigen lichaam?”, aldus Roosje Klap, directeur en co-curator van de Noorderlicht Biënnale.

Werken van onder andere Josèfa Ntjam, Sabrina Ratté, en Henk Wildschut

De tentoonstelling toont onder meer werk van de Frans-Cameroense Josèfa Ntjam Haar kleurrijke installaties brengen fictieve netwerken van verzet en spiritualiteit tot nieuw leven. In haar werk verbindt zij Afrikaanse mythologie, revolutionaire geschiedenissen en schimmelstructuren tot een speculatief ecosysteem waarin planten bondgenoten worden in de strijd voor een nieuwe toekomst.

De Canadese Sabrina Ratté onderzoekt in haar werk hoe technologische landschappen en e-waste de omgeving blijvend vormen en veranderen. De twee installaties die Noorderlicht op twee locaties toont, brengen beiden verlaten objecten en digitale ruïnes tot leven. De monumentale virtuele werelden reageren interactief reageren op de aanwezigheid van de bezoeker.

De Nederlandse fotograaf Henk Wildschut richt zijn lens op de verstoorde relatie tussen mens en Nederlandse natuur van zijn eigen geboortegrond in het midden van de stikstofcrisis. In zijn ingetogen beelden toont hij hoe groente en fruit onder gecontroleerde omstandigheden worden geproduceerd en wat dat zegt over de omgang met voedsel, landschap en vooruitgang.

Zes locaties in drie provincies, en één verhaal

De Noorderlicht Biënnale vindt plaats op zes locaties in drie provincies, met elk een eigen invalshoek. De kunstenaars in de Niemeyerfabriek en het Tschumipaviljoen van Kunstpunt in Groningen reflecteren op de belofte én de schaduwzijde van technologische vooruitgang. In Museum Belvédère, Museum Dr8888 en Brouwerij Fortuna in Friesland onderzoeken kunstenaars hoe mens en machine elkaar beïnvloeden, en hoe AI en technologie ons beeld van natuur en identiteit veranderen. En in voormalige landbouwschool De Proef in Drenthe tonen kunstenaars werk rond landbouw, technoteelt en smart farming met oog voor de invloed van technologie op landschap en ons voedsel.

Over Noorderlicht

Noorderlicht is een platform voor fotografie en lens-based media in Groningen. Noorderlicht toont beeld in een snel veranderende wereld sinds 1980. Met tentoonstellingen, onderzoek, en educatieprogramma’s op het snijvlak van kunst en samenleving zoekt het platform naar nieuwe verhalen voor onze tijd. De Noorderlicht Biënnale 2025 is gecureerd door Roosje Klap en Rosa Wevers. Samen met Wim Melis ontwikkelden zij in 2024 ook de succesvolle tentoonstelling Pixel Perceptions. Tijdens de laatste net afgesloten Wereldtentoonstelling in het Nederlands paviljoen in Osaka in Japan was al een voorproefje te zien van Machine Entanglements.

Ook kunt u raadplegen: https://www.liwwadders.nl/noorderlicht-onderzoekt-de-verstrengeling-met-technologie-en-de-wereld/