Door LTO Nederland
De val van het kabinet Schoof zorgt dat de onzekerheid in de agrarische sector blijft voortduren. Dossiers als onder meer stikstof, dierwaardige veehouderij en mest kunnen niet blijven wachten tot het nieuwe kabinet geïnstalleerd is. Daarom roepen LTO en NAJK op om deze dossiers niet controversieel te verklaren, zodat het demissionaire kabinet verder kan. Want de agrarische sector wil met de Tweede Kamer constructief blijven meedenken op deze dossiers. Hiermee kan een stevige basis gelegd worden waarna het volgende kabinet na de verkiezingen dit verder kan oppakken. Nieuwe vertraging is niet in het belang van Nederland en niet in het belang van de Nederlandse land- en tuinbouw.
Volgende week bespreekt de Tweede Kamer welke onderwerpen wel en niet controversieel verklaard worden. Daarom hebben LTO en NAJK aan de fracties gedeeld welke onderwerpen naar de mening van de agrarische belangenbehartigers mee doorgegaan kan worden:
- Het startpakket op het stikstofdossier had onlangs groen licht gekregen van de Tweede Kamer en kan niet langer wachten. Nog dit jaar moet de spoedwetgeving aangeboden worden om de KDW uit de wet te halen. Emissiereductiedoelen in te voeren en uit te werken middels doelsturing. Een legalisatieprogramma te ontwikkelen voor PAS-melders en interimmers met een hedendaags referentiemoment. En de rekenkundige ondergrens juridisch te introduceren.
- Het Convenant Dierwaardige Veehouderij stond op het punt om afgerond te worden na een intensief proces. Met meer duidelijkheid over de algemene maatregelen van bestuur (AMvB) waarin wordt beschreven hoe een dierwaardige veehouderij er in 2040 uit moet zien. De behandeling van de AMvB moet doorgang vinden, zodat de invoeringsdatum van 1 juli gehaald kan worden en daarmee de benodigde duidelijkheid wordt gegeven.
- De omslag naar doelsturing is ingezet, onder meer met het 8e actieprogramma Nitraatrichtlijn. Deze verschuiving biedt boeren en tuinders ruimte om acties te ondernemen die het beste bij hun bedrijfsvoering passen, met als doel een nog verdere verbetering van de waterkwaliteit in Nederland op een manier die beter aansluit bij de praktijk. Hiervoor is het noodzakelijk dat het begrote budget hiervoor in de voorjaarsnota doorgang krijgt.
- Ook de pachtwetgeving stond in de startblokken, nadat er brede politieke steun was voor de ingeslagen koers. Na jarenlange vertraging is het van belang nog dit jaar de huidige pachtwetgeving te vervangen. Deze wetgeving sluit onvoldoende aan bij de praktijk en de transitieopgaven die er liggen voor het landelijk gebied. Een nieuwe pachtwet is cruciaal om jonge boeren toekomst te bieden en duurzaam grondgebruik te stimuleren.
- Door het wegvallen van de derogatie raakt de melkveehouderij enorm. De sector wil graag een generieke korting voorkomen. Daarom zijn NAJK en LTO in samenwerking met andere sectorpartijen en het bedrijfsleven met een extensiveringsregeling gekomen die de minister heeft begroot in de voorjaarsnota. Boeren en bedrijfsleven staan klaar om deze regeling tot een succes te maken, maar dan moet de regeling wel doorgang vinden met bijbehorend budget. Daarnaast moet de demissionaire minister zich blijven inzetten voor een nieuwe derogatie.
- De Europese discussie rondom het toekomstige Gemeenschappelijke Landbouwbeleid (GLB) en het Meerjarig Financieel Kader (MFK) loopt door. In de komende maanden worden de voorstellen voor zowel het GLB alsook het MFK verwacht. Deze hebben in potentie een grote impact op de Nederlandse landbouw voor de komende jaren. Nederland zal zich daartoe moeten verhouden door kleur te bekennen en een actieve rol op EU niveau te spelen. NAJK en LTO roepen daarom op om specifiek op het GLB en het MFK met duidelijke en door de Tweede Kamer gedragen Nederlandse standpunten te blijven werken. Alleen op die manier kunnen de belangen van de Nederlandse landbouw in Europa ook in de komende maanden behartigd blijven worden.