Inmiddels doet de herfst zijn intrede. Die beklemmende zomer met al die benauwde dagen en nachten ligt gelukkig achter ons. Dit ervaren de meeste Nederlanders. Onderzoeksbureau GEEL REGENPAK heeft dat vastgesteld. De vragen werden op aselecte wijze gesteld aan 2000 deelnemers, die een hekel aan de zomer hebben.

Precies 56% van de ondervraagden boven de 65 jaar heeft nare herinneringen aan vroegere autoreizen naar het strand in gezinsverband. Er werd in bijvoorbeeld een Ford Taunus heftig ruzie gemaakt over wie zich het eerst mocht insmeren met zonnebrandolie. Vader aan het stuur vond het allemaal prima. Hij keek onaangedaan vooruit met een caballero-sigaret in zijn mond.

Daarnaast geeft maar liefst 73% van de respondenten aan dat buurtgenoten en mensen even verderop in de wijk met zonnig zomers weer humeuriger in de omgang zijn dan met fris herfstweer. Deze ruime meerderheid vindt dat de bakker, de slager en de lokale kruidenier ook vrolijker en behulpzamer zijn in de herfst.

Een niet te verwaarlozen groep van 45% verlangt sterk naar stormweer. Het meest doorslaggevende argument daarvoor is dat door de harde wind bladeren wegwaaien naar een andere straat en dus niet hoeven worden opgeveegd. In deze had onderzoeksbureau GEEL REGENPAK enkele vragen dienen te stellen over doelbewuste gemakzucht en ellenlange verveling binnenshuis.

Het overgrote deel van de respondenten, 85%, is vooral het eten van zomerse salades zat, die worden voorgeschoteld in restaurants. Deze personen verlangen enorm naar hutspot met een lekkere worst en een kuiltje met vette jus. Eveneens vinden ze snert niet te versmaden en overheerlijke spek bij de kapucijners, gedoseerd met stukjes prei.
Onderzoeksbureau GEEL REGENPAK overhandigt het zinvolle ervaringsrapport komende week aan klimaatminister Amanda Hagel.
Wiebe Dooper