De laatste weken belde ik geregeld met verzekeringsconcerns en andere organisaties voor het regelen van kleine financiële zaken. Daarbij werd het geduld danig op de proef gesteld.
Tussen koffie en lunch verwacht je een eerste vraagstuk te regelen, maar dat valt ietwat tegen. Je belt en dan hoor je: Dit gesprek kan worden opgenomen om u nog beter van dienst te kunnen zijn…
Vervolgens worden een stuk of zeven keuzes voorgelegd. Het gaat allemaal vrij snel, dus een keer herhalen. De derde keus blijkt de meest juiste te zijn, maar deze is wel onderverdeeld in vijf mogelijkheden. Mijn eenvoudige vraag hoort bij de vierde mogelijkheid. Uw wachttijd bedraagt 16 minuten, klinkt het. Enkele ogenblikken later blijkt dat 18 minuten te zijn. Ik houd het even voor gezien, morgen weer een poging.
Als ik in verbinding sta met een groot verzekeringsconcern komt een virtueel assistent aan de lijn. Heel zakelijk word ik te woord gestaan en geïnformeerd over diverse opties. Bij iedere optie dien ik ja of nee te antwoorden. Daarnaast wordt gezegd: U kunt veel antwoorden vinden op onze website en ook kunt u appen. Dit concern promoot zich uitstekend door klantonvriendelijk te zijn.
Een andere organisatie spant de kroon met een van de volgende openingszinnen van een virtueel assistent: Voor uw privacy hebben we uw postcode en geboortedatum nodig.
Vergeet ook niet bij het afhandelen van allerlei zaken accountsnummers bij de hand te hebben, inlogcodes en wat weet ik al niet meer.
Gelukkig zijn er straks AI-ingestelde robots met menselijk gevoel.
Wiebe Dooper